Van kinds af aan tot in mijn volwassen leven heb ik fluitlessen gevolgd bij Elma. Zij gaf me niet alleen een stevige klassieke basis, maar leerde me ook met aandacht en geduld hoe ik mijn eigen weg in de muziek kon vinden. Die basis maakte het mogelijk om mijn creativiteit te ontwikkelen en mijn horizon te verbreden: van jazz en improvisatie tot Zuid-Amerikaanse muziek, funk en rock.
Door de jaren heen heb ik mooie kansen gekregen om mezelf als muzikant te laten horen, en daar ben ik Elma dankbaar voor. Nog steeds speel ik met veel plezier: ik experimenteer met een looping pedal, schrijf nieuwe melodieën en heb zelfs wat muziek op Spotify gezet. Het meeste plezier beleef ik aan samenspelen met anderen, zoals tijdens de maandelijkse jazz jamsessie in Middelburg of met een jazzformatie in Utrecht. Dat zijn momenten waarop ik alles kan loslaten en echt in het moment kan zijn. Muziek is voor mij een passie, en ik ben vaak bezig met hoe ik mijn spel en klank nog mooier of juist anders kan maken.
Een uitspraak van Elma die ik altijd met me meedraag, ook buiten mijn muzikale leven, is: “beter langzaam en goed dan snel en verkeerd.” Die woorden herinneren me eraan dat leren de meeste waarde heeft als je het met aandacht doet, in je eigen tempo. Wat voor mij misschien nog wel belangrijker is, is hoe Elma altijd met me meedacht en goed aanvoelde wat ik nodig had. Ze wist me te prikkelen om stappen te zetten, maar ook om stil te staan bij het genieten van wat ik leerde.